Blijf
altijd
opvallen!
Wacht niet langer – neem de eerste stap naar succes en kom vandaag nog in contact met ons voor persoonlijk advies op maat.
Een school is nooit ‘gewoon een school’. Met een eigen karakter en gevoel verdient elke school marketing en communicatie die dat écht laat zien. Vaak dragen docenten of ondersteunend personeel deze verantwoordelijkheid, met te weinig expertise en tijd. Hierdoor blijven er veel professionele marketingtools en kansen onbenut.
Bij DeBesteSchoolMarketing geloven we dat een sterke marketing- en communicatiestrategie cruciaal is om scholen te laten opvallen in een steeds drukkere onderwijsmarkt. Een sterk merk is de sleutel tot succes en nu is hét moment om de school beter op de kaart te zetten, zowel online als offline.
Om een sterke merkbeleving te bouwen als middelbare school, moet je de schoolidentiteit helder uitstralen. Dit begint met een sterke visuele identiteit, zoals een herkenbaar logo en consistente huisstijl. Een goed onderhouden website en actieve sociale media zijn cruciaal voor je online aanwezigheid als school. Deel regelmatig relevante en boeiende content, zoals succesverhalen en schoolnieuws, om betrokkenheid te creëren. Betrokkenheid heeft namelijk een versterkende invloed op merkbeleving, omdat het een gevoel van gemeenschap en verbondenheid opbouwt. Investeren in professioneel pr-materiaal (website, brochures) en evenementen, zoals open dagen en diploma-uitreikingen, kan ook bijdragen aan een positieve merkperceptie. Uiteindelijk zorgt een sterke merkbeleving ervoor dat je school opvalt, aantrekkelijk is voor nieuwe leerlingen en een trotse schoolgemeenschap opbouwt.
Voor meer info? Lees het blog: 'Een sterk merk is de sleutel tot succes'.
Een website kan om verschillende redenen niet meer actueel zijn. Verouderde informatie zoals oude teksten, foto's, nieuwsberichten en verlopen evenementen, kan ervoor zorgen dat de site niet meer relevant is. Ook technische problemen, zoals niet-functionerende links en slechte toegankelijkheid op mobiele apparaten dragen bij aan een verminderde actualiteit. Daarnaast kan een verouderd ontwerp dat niet meer aansluit bij moderne standaarden de algehele beleving beïnvloeden. Het is belangrijk om een website dagelijks bij te werken en om de paar jaar te vernieuwen om relevant en gebruiksvriendelijk te blijven.
Dit belang is anno 2024 misschien wel groter dan ooit! Het is een unieke kans om zelf te bepalen hoe je als school gepresenteerd wordt en om een directe indruk te maken op potentiële leerlingen en ouders. Tijdens een open huis heb je de gelegenheid om een gevoel te beïnvloeden en de unieke sfeer en waarden van je school over te brengen.
Voor sommige bezoekers kan een open huis dienen als bevestiging dat ze de juiste keuze hebben gemaakt door niet voor jouw school te kiezen; het is een kans om deze perceptie uit te dagen en hen te laten zien wat je school te bieden heeft. Anderen komen wellicht op zoek naar de bevestiging dat jouw school de juiste keuze is.
Daarnaast biedt een open huis een waardevolle gelegenheid voor directe interactie, waarmee je persoonlijke vragen kunt beantwoorden en twijfels kunt wegnemen. Professionele ondersteuning bij het organiseren van een open huis kan helpen om alles vlot te laten verlopen en ‘de beste’ indruk te maken. Durf te investeren in deze momenten van directe contact om je merk te versterken en de juiste boodschap over te brengen.
Een eigen podcast biedt aanzienlijke meerwaarde voor een middelbare school. Ten eerste creëert het een platform voor eerlijke communicatie een eigen geluid waar leerlingen, ouders en docenten hun stem kunnen laten horen en persoonlijke verhalen kunnen delen. Dit bevordert een gevoel van gemeenschap en betrokkenheid binnen de school.
Daarnaast stelt een podcast je in staat om de unieke aspecten van je school te belichten, zoals innovatieve projecten, bijzondere evenementen of reizen en succesverhalen van leerlingen en medewerkers. Dit helpt om een positieve en aantrekkelijke uitstraling te creëren voor potentiële leerlingen en hun ouders.
Een podcast kan ook een educatief hulpmiddel zijn, door leerstof op een interessante manier aan te bieden of discussies over relevante onderwerpen te stimuleren. Het vergroot de zichtbaarheid van je school online, wat belangrijk is voor het aantrekken van nieuwe leerlingen en het versterken van je merk.
Kortom, een eigen podcast helpt bij het opbouwen van een sterke school community en betrokkenheid, het versterken van je merk en het bieden van waardevolle inhoud voor je doelgroep.
Een goed ontwikkelde website laat scholen opvallen in een digitaal onderwijslandschap. Naast het bieden van actuele informatie wordt communicatie en betrokkenheid tussen de school, ouders en leerlingen gestimuleerd wat de merkbeleving van een school versterkt.
Open dagen bieden een unieke kans om zelf te bepalen hoe je als school gepresenteerd wordt en leveren een direct contactmoment op met potentiële leerlingen en ouders waarin de sfeer en het eigen gevoel van school overgebracht kan worden. Kortom, enorm waardevol.
Een herkenbaar schoollogo consequent weergeven met als doel de bekendheid ervan te vergroten. Niet zozeer bedoeld om aan te zetten tot actie maar om merkwaarde op te bouwen en andere marketing- activiteiten te ondersteunen. Branding is bouwen aan je merk.
Het hebben van een marketingstrategie, of simpelweg een goed plan, is belangrijk. Het helpt om effectief je doelgroep te bereiken, de schoolidentiteit te communiceren, en (online) zichtbaarheid en betrokkenheid te vergroten.
De inzet van online marketing draagt enorm bij aan de online zichtbaarheid van een middelbare school. Een sterke SEO en het inzetten van doelgerichte campagnes vergroot de zichtbaarheid, trekt potentiële leerlingen aan en versterkt de betrokkenheid online.
Actieve social mediakanalen zijn een effectieve marketingtool. Regelmatige updates zoals succesverhalen en schoolnieuws aangevuld met dynamische elementen zoals podcasts, houden je school relevant, vergroot de online betrokkenheid en versterkt daarmee de merkbeleving.
Het ontwerpen van schoolgidsen, brochures, flyers, posters, jaarboeken en bijvoorbeeld inschrijfformulieren op basis van een eigen brandguide zodat er een consistente stijl volgt in alle uitingen. Zo straal je professionaliteit uit en wordt de school direct herkend.
Actieve social media-kanalen en een actuele website vergroten de betrokkenheid en versterken de merkbeleving. Het is daarom belangrijk om goede content te maken die de schoolcultuur weerspiegelt, zowel door de school zelf als met professionele ondersteuning.
Een uitgewerkte campagne omvat een algemeen strategisch plan (en idee) om specifieke doelstellingen te behalen. Dit kan o.a. offline en online campagnes bevatten, zoals abri's langs de weg, advertenties op Google en social media, om de school "top of mind" te houden bij de doelgroep.
Een virtuele tour is een interactieve online rondleiding door de school vol met toegankelijke informatie en leuke video's. Dit geeft potentiële leerlingen en ouders de gelegenheid om op hun eigen tempo en tijd de school virtueel te verkennen.
Een eigen podcast zorgt voor een eigen geluid waar leerlingen, ouders en docenten hun stem kunnen laten horen en persoonlijke verhalen kunnen delen. Dit bevordert de online betrokkenheid binnen en buiten de school.